Wat zijn de kosten bij de aankoop van een woning?

Je gaat een huis of appartement kopen. Bij die aankoop komt heel wat kijken. Zeker wat de kosten betreft. Je betaalt niet enkel aankoopkosten, maar ook kosten voor jouw hypothecaire lening. In beide gevallen speelt de notaris hierbij een rol en zal hij als centrale tussenpersoon telkens optreden om deze kosten te berekenen en te regelen.

 

Kosten gerelateerd aan aankoop

Als je een woning gaat kopen, dan zijn er van die typische kosten waarmee je rekening moet houden. Je betaalt registratierechten, het ereloon voor de notaris, administratieve kosten, kosten van overschrijving en btw …
 

Registratierechten

Deze verschillen van gewest tot gewest. Recent zijn er enkele wijzigingen geweest.
 
Samenvattend geeft dit:
 
Vlaanderen:
  • 7% registratierechten
  • abattement (vrijstelling) tot 80.000 EUR
 
Brussel:
  • geen registratierechten tot 175.000 EUR
  • boven dit bedrag 12,5%
 
Wallonië:
  • abattement tot 20.000 EUR
  • klein beschrijf 6%
  • groot beschrijf 12,5%
 

Ereloon van de notaris

Op dat ereloon betaal je btw. Je kan simuleren hoeveel je precies moet betalen op de website van de notarissen.
 

Kosten van overschrijving in het register

Verder betaal je nog kosten voor de overschrijving in het register met alle eigendommen. De notaris doet dit voor jou. In het verleden was dit gekend als het registratiekantoor, nu is dit het kantoor ‘Rechtszekerheid’.
 

Kosten eigen aan een hypothecair krediet

 
De aankoop van een huis of appartement wordt meestal gefinancierd via een hypothecaire lening of woonkrediet. Ook daar zijn typische kosten aan verbonden, zoals dossierkosten, kosten voor het maken van een schatting, ...
 
 

Heb je vragen over de kosten als je een huis of appartement gaat kopen?

Neem dan zeker contact op met ons kantoor in jouw buurt. Of laat je terugbellen door één van onze hypotheekspecialisten. We helpen je graag verder als je gaat lenen om een huis of appartement te kopen.


Casper chatbot