Rentevoet

20 jaar
4,15%
25 jaar
4,20%
30 jaar
4,35%

Hypothecair krediet: welke documenten neem je best mee als je gaat praten?

Geschreven door: Sven Van Santvliet

Wil je een huis kopen, dan heb je doorgaans een hypothecair krediet nodig. Dat is werk voor specialisten. Wanneer je gaat praten over een hypotheeklening en laat uitrekenen hoeveel je kan lenen, moet je bepaalde documenten meenemen. Hier leggen we je uit welke documenten noodzakelijk zijn om een eerste inschatting te kunnen maken.
 
Schrik niet. Bij de aanvraag van een hypothecaire lening hoort heel wat administratie. Dat is logisch, want je spreekt over grote bedragen, een lange looptijd … Het komt er dan ook op aan om je kredietaanvraag goed voor te bereiden. Zo gaat alles een stuk sneller.
 

Hypothecair krediet: basisdocumenten die je zeker nodig hebt

Er zijn een aantal documenten die elke kredietgever opvraagt. Dit noemen we basisdocumenten
  • identiteitskaart
  • documenten die je inkomsten bewijzen (loonfiches, bankrekeninguittreksels, bewijs van kindergeld en/of alimentatie, bewijs van betaling van huurgelden, attest werkloosheidsvergoeding of invaliditeit, …)
  • aanslagbiljet (soms bij particulieren, zeker bij zelfstandigen of bedrijfsleiders)
  • kopie van het huwelijkscontract (als je een huwelijkscontract hebt)
  • kopie echtscheidingsvonnis (als je gescheiden bent

 

Nieuw sinds 1 januari 2023 : EPC rapport

Sinds 1 januari 2023 is er in Vlaanderen een verplichting om energetische werken uit te voeren indien de woning geen EPC score heeft van maximaal D.

Heb je dus een woning op het oog met een EPC score van E of F, dan zal je binnen de 5 jaar renovatiewerken moeten uitvoeren om minstens een EPC score D te behalen.

Daarom is het van groot belang om het EPC rapport op te vragen aan de immobiliënmakelaar.

In dit EPC rapport maakt de deskundige allerlei berekeningen en doet hij een voorstel van energetische werken mét bij behorend budget. Hiermee kunnen we al een eerste inschatting maken.

Het budget voor deze werken (of toch de meest dringende) zullen we toevoegen aan het bedrag van je krediet.

 

Specifieke documenten als je hypothecair krediet tekent

Daarnaast zijn er documenten die in bepaalde gevallen opgevraagd worden, afhankelijk van het doel van het krediet.
  • Bij een lening voor de aankoop van een huis: het compromis
  • Bij een herfinanciering van een bestaand hypothecair krediet
    • de eigendomstitel
    • het fiscale basisattest voor de bestaande hypotheeklening
    • afrekening van het terug te betalen woonkrediet
  • Bij het hergroeperen van kredieten:
    • dezelfde documenten als bij een herfinanciering
    • de kredietcontracten van bestaande of over te nemen leningen op afbetaling 
  • Uitvoeren van werken of renovatie
    • detail van het budget voor werken
    • bestekken of offertes
    • bestelbonnen
    • voorstel voor de vrijgave van de werken
    • het schattingsverslag
 

Moet je ook je verzekeringen meenemen?

Om het JKP (jaarlijks kostenpercentage) correct te kunnen berekenen, is het mogelijk dat je brand- en schuldsaldoverzekering opgevraagd worden. Dit gebeurt enkel als de bank je verplicht heeft om die polissen af te sluiten bij het aangaan van een hypothecair krediet.
 

Heb je vragen over je hypothecair krediet?

Een hypothecair krediet is een complexe materie. Laat je daarom bijstaan door hypotheekexperten die hun vak kennen. Maak een afspraak met onze specialisten! Er is vast een regionaal hypotheekkantoor in jouw buurt.

Sven Van Santvliet

Sven is verantwoordelijke van Credishop. Hij is gepassioneerd door kredieten en zal je verder helpen met je woonkrediet. Hij maakt graag tijd voor je vrij om een simulatie te maken voor je project. Verder verzorgt hij ook alle marketing van Credishop en schrijft hij alle artikels op de websites van Credishop, Hypotheek.be en Lenen.be. Alle blogartikels zijn gebaseerd op ware feiten.